top of page
  • Writer's pictureAl-RaZZI A. Mutalib

TANQIH AL-MANATH, TAKHRIJ AL-MANATH, DAN TAHQIQ AL-MANATH


Pertama: Imam al-Syafie dan Imam Ahmad serta ashab keduanya berpandangan bahawa illah bagi hukum dalam hadis di atas adalah perbuatan bersetubuh pada siang hari bulan Ramadan. Justeru di sisi mereka, perbuatan makan dan minum di siang hari tidak dikenakan kaffarah kerana ‘illah bagi kaffarah hanyalah kerana perbuatan bersetubuh.



Kedua: Para ulama mazhab Hanafi dan sebahagian fuqaha mazhab Maliki mengatakan ‘illah dikenakan kaffarah adalah disebabkan mencemarkan kemuliaan bulan Ramadhan.

+++


‏ إِنَّهَا لَيْسَتْ بِنَجَسٍ إِنَّمَا هِيَ مِنَ الطَّوَّافِينَ عَلَيْكُمْ وَالطَّوَّافَاتِ

Maksudnya : “Sesungguhnya ia bukanlah najis. Ia adalah di antara haiwan yang selalu berlegar-legar di sekeliling kalian”.

Sunan al-Nasaie (340)

Hadis di atas jelas menunjukkan nas hukum bahawa sucinya kucing dan baki jilatannya. Juga jelas menunjukkan illah hukum iaitu ia merupakan haiwan yang sering berlegar-legar di sekeliling manusia.

Akan tetapi, adakah hukum ini juga terpakai kepada tikus ? Maka dalam hal ini seorang mujtahid perlu melakukan tahqiq al-manath dalam proses mengaplikasikan kewujudan illah pada furu’ (cabang).

Contoh lain adalah firman Allah S.W.T:



105 views0 comments

Recent Posts

See All

"Mereka" Solat, Mirip Seperti Kita

Cara Solat Kesemua Nabi Di Dalam Bible Adalah Seperti Cara ISLAM Klik Perhatikan bahawa kedua-dua ayat Tunduk dan Sujud telah disebut dalam Psalm 95:6,adalah cara di mana umat Islam melaksanakan Solat

Ahli Hadis perintis konsep berita sahih

Dr Mohd Khafidz Soroni DALAM disiplin pengajian Islam, ulama bersepakat kitab yang paling sahih sesudah al-Quran al-Karim ialah kitab Sahih al-Bukhari oleh Imam Muhammad bin Isma'il al-Bukhari. Ki

Post: Blog2_Post
bottom of page